مقدمه

همه شرکت های تجاری برای جذب مشتریان بیشتر تمام سعی و تلاش خود را به کار می گیرند و در تلاشند که کسب و کار خود را رونق بخشند. برای رونق بخشیدن به کسب و کار شرکت ها و بهتر و بهتر کردن بازار محصولات آن ها راه های مختلفی وجود دارد. اکثر شرکت ها از تمام این راه ها استفاده می کنند تا بتوانند برند شرکت خود جهانی کنند و بهترین محصولات را به مشتریان خود ارائه کنند. یکی از روش های تبلیغاتی و راههای شناخته کردن برند شرکت به مشتریان ساخت لوگو می باشد. ساختن یک لوگوی زیبا چه از نظر تبلیغاتی و چه از نظر جذب مشتری یک روش موثر به حساب می آید و انجام آن برای همه شرکت ها ضروری است. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص ساخت لوگو، انواع آن، مزایای طراحی لوگو و ... توضیحات مفید و کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، تا انتهای این مطلب با ما همراه بمانید.

لوگو چیست ؟

حتما شما نیز بارها و بارها شنیده اید که هر شرکت نشان مخصوص به خود را دارد. این گفته کاملا درست است و همه شرکت ها نشانی دارند که مشتریان با دیدن آن محصولات این شرکت ها را شناسایی و خریداری می کنند.
نام این نشان پر مزیت لوگو می باشد. امروزه به لوگو نشان تجاری گفته می شود و ساخت آن مزایای زیادی برای شرکت ها و موسسات به همراه خواهد داشت. لوگو در واقع یک نشان تجاری گرافیکی است که توسط طراحان کاردان و با سابقه برای شرکت های مختلف طراحی می شود.

ساخت لوگو

این نشان می تواند یک علامت خاص یا به شکل اشیا باشد. همچنین نشان تجاری شرکت ها می تواند از حروف انگلیسی تشکیل شود و یا اینکه یک جمله تجاری کوتاه باشد. به هر حال نشان های تجاری شرکت ها یا همان لوگو انواع مختلفی داشته و طراحی منحصر به فردی دارند.
شاید برایتان این سوال مطرح شود که این نشان تجاری چه کاربردی دارد؟ که در پاسخ می بایست بگوییم نشان های تجاری در واقع معرفی کننده محصولات شرکت به مشتریان خواهند بود. شرکت ها پس از تولید محصولات نشان تجاری مخصوص به خود را بر روی آن ها حک می کنند و اینگونه مشتریان محصولات آن ها را شناسایی می کنند.

ساخت لوگو در کرج

نکته حائز اهمیت این است که نشان تجاری هیچ شرکتی نباید مشابه شرکت دیگر باشد و می بایست کاملا متفاوت و انحصاری طراحی شود. البته در برخی موارد دیده می شود که برخی از نشان های تجاری شرکت ها از نظر رنگ و شکل شباهت بسیار کمی به یکدیگر دارند اما به طور صد درصد از روی هم کپی نمی شوند.
علامت تجاری یک شرکت در واقع هویت آن شرکت را مشخص می کند و محصولات او را در میان مشتریان شناخته خواهد کرد.
یک شرکت بزرگ طراحی آمریکایی نشان تجاری شرکت ها را اینگونه معرفی کرده است: علامت تجاری شرکت ها سمبل، نشان و ...آن ها به حساب می آید و در واقع یک علامت گرافیکی برای ماندگار شدن برند شرکت در ذهن مخاطبان است.

تاریخچه ساخت لوگو

شما هیچ شرکت و موسسه ای را نمی توانید پیدا کنید که بدون دارا بودن علامت تجاری به فعالیتش ادامه دهد. در واقع وجود لوگو از ضروری ترین نیاز های هر شرکت به حساب می آید.
اما تا به حال با خود فکر کرده اید که لوگو از چه زمانی ساخته شده و چه تاریخچه ای دارد؟ مسلما اکثر ما جواب این سوال را نمی دانیم. جالب است بدانید اولین کسانی که اقدام به ساخت چنین علامتی در جهان کردند رومیان باستان بودند.
رومیان نام چنین علامت هایی را آرم گذاشته بودند. اما نکته قابل توجه این است که در آن زمان از آرم استفاده شرکتی و تبلیغاتی نمیشد بلکه به عنوان یک علامت برای ارتش مورد استفاده قرار می گرفت.
برای مثال هر ارتشی در آن زمان آرم مخصوص به خود را داشت و با آن شناخته می شد. پس از کشور یونیاین نیز چینی ها اولین کسانی بودند که اولین بار از چنین علامت هایی به عنوان نشان تجاری استفاده کردند.

انواع سبک های طراحی لوگو کدامند؟

علامت تجاری شرکت ها انواع و اقسام مختلفی دارند و هر شرکت می تواند بنا به سلیقه خود نشان تجاری مورد نظرش را سفارش دهد. به طور کلی لوگوی شرکت ها را می توان به چند دسته مشخص تقسیم کرد.
انواع نشان های تجاری از نظر شکل، رنگ، نوع طراحی و ...با یک دیگر تفاوت دارند. در زیر انواع سبک های طراحی نشان تجاری را نام برده ایم:

• مونوگرام

این سبک یکی از خلاقانه ترین روش های طراحی نشان تجاری به حساب می آید و طرفداران زیادی دارد. در این سبک نام شرکت به طور کامل در علامت تجاری ذکر نمی شود. در سبک مونوگرام معمولا طراحان خلاصه نام شرکت یا حرف اول نام آن را در علامت تجاری ذکر می کنند. سپس با طراحی شکل و رنگ خاص برای علامت مورد نظر یک نشان بی نظیر برای آن شرکت طراحی می کنند.

• تایپو گرافی

تایپو گرافی یکی از سبک هایی است که امروزه میان شرکت های ایرانی محبوبیت خاصی پیدا کرده است. اکثر شرکت ها در حال حاضر از این سبک استفاده می کنند. در این سبک پرطرفدار نام شرکت به طور کامل در نشان تجاری آن ذکر می شود. اما این سبک تنها مناسب شرکت هایی است که نام های کوتاهی دارند و به راحتی می توان نام آن ها را در نشان مورد نظر طراحی کرد. به عنوان مثال لوگوی شرکت گوگل همان نام شرکت یعنی گوگل می باشد که با استفاده از طرح و رنگ های مختلف جلوه خاصی پیدا کرده است.

• تصویری

سبک طراحی تصویری نشان تجاری شرکت ها از جمله سبک ‌هایی است که دست طراح را در خلاقیت و ایجاد طرح بهتر باز می کند. در این سبک معمولا از تصاویر و المان های مرتبط با محصولات شرکت و نام آن استفاده می شود. در این سبک منحصر به فرد می توان از نوشته نیز به همراه تصویر استفاده کرد اما اصل در این است که از المان های مرتبط با شرکت در ساخت نشان تجاری استفاده شود.
نکته: سبک های طراحی نشان تجاری شرکت ها بسیار بی شمارند، در بالا سه مورد از پر کاربرد ترین سبک ها را شرح داده ایم.

ساخت لوگوی خود را به چه کسی بسپاریم؟

اگر توجه کرده باشید تقریبا هیچ شرکتی وجود ندارد که علامت تجاری نداشته باشد. اما شرکت های تازه تاسیس که قصد طراحی لوگوی خود را دارند معمولا در انتخاب طراح خود بسیار وسواس به خرج می دهند تا بهترین طراحی را انجام دهند.
همیشه این سوال که طراحی نشان تجاری خود را به چه کسی بسپاریم در ذهن صاحبان شرکت ‌ها مطرح می شود. انتخاب یک طراح مناسب و کاردان کار سختی نیست زیرا در کشورمان طراحان با سابقه زیادی فعالیت می کنند. در انتخاب طراح برای ساخت لوگو به نکات زیر توجه کنید:

• با سابقه بودن

ساخت نشان تجاری خود را به طراحان با سابقه و با تجربه بسپارید. اگر می خواهید نشان تجاری شرکتتان منحصر به فرد و بی نظیر طراحی شود می بایست این کار را به شخصی واگذار کنید که حداقل چند پروژه موفق در این زمینه را با موفقیت به پایان رسانده باشد و با تجربه باشد.

• خلاقیت

طراح شما باید بسیار خلاق باشد و بتواند طرح های فوق العاده ای را به شما پیشنهاد کند. در واقع طراحی که خلاقیت زیادی داشته باشد علامت خلاقانه تری طراحی خواهد کرد.
• قیمت
برخی از طراحان قیمت های بسیار بسیار کمی را به شما برای انجام این کار پیشنهاد کنند. این موضوع شاید در نگاه اول از نظر صرفه جویی در هزینه ها یک حسن به حساب بیاید ولی طراحی که علامت تجاری فوق العاده ای را طراحی کند مسلما قیمت بالاتری را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

• معتبر بودن

طراح شما باید فرد معتبری باشد. برخی از طراحان پس از دریافت هزینه در انجام طراحی کم کاری می کنند و شما باید به این نکته بسیار دقت کنید.

مهم ترین مزایای ساخت لوگو

ساخت نشان تجاری برای شرکت علاوه بر اینکه نام آن را میان مخاطبان شناخته تر می کند مزایای دیگری نیز دارد. ساخت لوگو بسیار ضرورت دارد و هیچ شرکتی نباید از انجام آن غافل شود.
در زیر مهم ترین مزایای ساخت نشان تجاری برای شرکت ها را نام برده ایم:

• برند شدن محصولات شرکت

اگر برای شرکت خود یک نشان تجاری حرفه ای بسازید و محصولات با کیفیت ارائه کنید در مدت زمان کوتاهی خواهید دید که محصولات شرکت برند می شوند و به عنوان یک شرکت تولید کننده خاص میان مشتریان شناخته می شوید.
• فروش بسیار بیشتر
وقتی نشان تجاری خود را میسازید و به یک برند حرفه ای در بازار تبدیل می شوید میزان فروش محصولات شما می تواند چندین برابر شود و این نیز یکی دیگر از مزایای ساخت علامت تجاری به حساب می آید.

• استفاده در فضای مجازی

یکی دیگر از مزایای ساخت لوگو این است که می توانید از آن در فضای مجازی نیز استفاده کنید و محصولات خود را به میلیون ها نفر معرفی کنید. این در حالی است گه اکثر روش های تبلیغاتی این قابلیت را ندارند.

هزینه و مدت زمان مورد نیاز برای طراحی لوگو

برای اینکه بتوانید یک لوگوی مناسب طراحی کنید می بایست مدت زمانی را در نظر بگیرید و به هیچ عنوان عجله نکنید. در برخی موارد دیده می شود که طرح مورد نظرتان را به سرعت پیدا می کنید و می توانید آن را اعمال کنید.
اما گاهی هم ممکن است ایجاد یک طرح مناسب و حرفه برای نشان تجاری شرکت سه تا هفت روز زمان ببرد. به هر حال در انتخاب طرح و ساخت لوگو عجله را کنار بگذارید و با همفکری طراحتان بهترین نشان تجاری را طراحی کنید.
سوال مهمی که در این خصوص مطرح می شود این است که طراحی یک نشان تجاری حرفه چقدر هزینه دارد؟ که در پاسخ باید بگوییم هزینه کاملا بستگی به طرحی دارد که شما می خواهید. هر چقدر که طرح شما حرفه ای تر اعمال شود وقت بیشتری از طراح خواهد گرفت و مسلما هزینه آن نیز افزایش می یابد.
همچنین هر چقدر طراح لوگو حرفه ای تر باشد هزینه کار طراح نیز بالاتر است. اما به طور کلی نمی توان هیچ هزینه مشخصی را برای این کار در نظر گرفت، زیرا قیمت ها با توجه به نوع نشان تجاری شما تعیین می شوند.

نکات مهم در ساخت و طراحی لوگو

برای ساخت یک نشان تجاری حرفه ای و جذاب می بایست نکاتی را در نظر بگیرید. این نکات به شما کمک می کنند که نشان خود را بهتر و تاثیرگذار تر طراحی کنید. در زیر مهم ترین نکات در ساخت لوگو را ذکر کرده ایم:
• رنگ
رنگ نشان های تجاری بهتر است سیاه و سفید باشد و هم اکنون نیز اکثر شرکت ها علامت تجاری خود را با استفاده از این رنگ ها طراحی می کنند. استفاده از رنگ های بسیار جیغ و روشن ممکن است طرح نشان تجاری شما را کمی غیر حرفه ای نشان بدهد. البته شما می توانید در کنار استفاده از رنگ های سیاه و سفید از برخی رنگ های دیگر نیز استفاده کنید، اما اینکه بخواهید طرح کلی خود را به این رنگ ها درآوردید باعث غیر حرفه شدن نشان تجاری خواهد شد.

• سایز

سایز لوگوی شما بهتر است بزرگ باشد تا زمانی که می خواهید بر روی بیلبورد ها و … از آن استفاده کنید بی کیفیت نشود. در واقع یک علامت تجاری با سایز کوچک در حین چاپ بر روی محصولات کیفیت اولیه خود را از دست می دهد و به همین خاطر بهتر است سایز آن بزرگ باشد.
• سبک
سبکی را برای طراحی علامت تجاری شرکت خود انتخاب کنید که با محصولات، نام شرکت و ...هماهنگی داشته باشد. برای مثال اگر قصد دارید یک شرکت تولید مواد غذایی راه اندازی کنید از سبک طراحی تصویری استفاده کنید تا بتوانید تصویری مرتبط با محصولات شرکت خود را به عنوان لوگو طراحی کنید.

• هزینه

علاوه بر رعایت کردن موارد بالا شما می بایست بالاترین هزینه را برای این کار کنار بگذارید تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.
• طرح ساده تر
بهتر است علامت تجاری شرکتتان را به ساده ترین شکل طراحی نمایید. این به این دلیل است که طرح های شلوغ ذهن مخاطب را تحت تاثیر قرار نمی دهند و نمی توانند در ذهن افراد ماندگار بمانند.
کلام آخر
از توضیحات بالا نتیجه گیری می کنیم ساخت لوگو یکی از ضروری ترین اموری می باشد که شرکت ‌ها باید انجام دهند. طرح های مختلفی برای طراحی نشان تجاری وجود دارد و هر شرکت می تواند یکی از آن ها را انتخاب کند.
ساخت علامت تجاری برای شرکت‌ ها مزیت های زیادی را به همراه خواهد داشت و باعث جذب مشتری خواهد گردید.